Sabtu, 24 April 2010

Sudah besar rupanya...


Masa 2 tahun di rumah tokwan ku di Sg Bakap....
tgk cni 1..2..3.. hi..

Tetiba aku teringat pula cerita masa aku kecik2 dari mak..
em.. sungguh cepat masa berlalu kan.. tgk2 dah 21 tahun..
menurut mak aku..
aku di besarkan oleh tok dan tokwan ku.. setahun jg tinggal bersama di kampung.. suasana di kampung lebih sesuai untuk ku... mungkin sbb tu aku agak rapat dengan tokwan ku.. kalau tokwan ku pergi mengajar kitab kekampung2 di sekitar Sg.Bakap.. aku pun akan dibawa bersama.. tp tak ingat la apa yg tokwan aku mengajarkan... em rugi2...

apabila aku tgk2 balik gambar lama ni rasa seronok plak.. ye la sejarah kan.. tambah2 masa kecik2.. rs bebas je.. tak memilih pun..... semua nak masuk mulut je.. nak pakai baju lama ke, baju baru ke tak kisah... kadang2 tak pakai.. eh malu2..hihi... itu la kan... kanak2 ni ibarat kain putih.. ibu bapa la yg mencorakkan kain tersebut.. samaada corak batik, corak tompok2, takpun corak harimau huhu... ganas... (siapa yang bagi besar dan memelihara kita ??? ..... )

sekrang.. memilih.. nak makan sedap2 la... nak itu la.. ini la.. nak pakai baju smart2 la.. nak tempat tido selesa la.. huh. cerewet.. kan bagus kecik je selalu.. senang... tp.. nak besar jg...

em kehidupan kan. kehidupan seorang bayi atau kanak2 kecil yg bebas dari dikriminasi dunia.. kalau buat salah.. em "takpe budak2 lagi tu"... budak2 baru belajar...

semuanya datang daripada Allah dan kembali pun kepada Allah..
kecik ke besar ke... muda ke tua ke... semuanya akan kembali..
semakin lama kita hidup semakin hampir kita pada saat selepas kehidupan di dunia yg sementara.. so beringat2 sebelum tiba...

mungkin kt anggap kita kecik lagi (dah 21 dah Huszaimi....) hihi.. sihat.. boleh belajar.. boleh cari "pasangan" eh.. tp maut ni tiada isyaratnya.. hanya yang kita akan bawa selepas ni iman dan amal.. so berebut2 la kita mencarinya...

Pujangga bermadah,

Dalam kehidupan ada manis dan pahit,
Setiap perkara dilalui bersama,
Namun iman dan amal menjadi pencatit,
Sebagai penentu alam di sana.

Wallahualam..

2 ulasan:

  1. salam aleik......uiiii debab nye...akhi mse kecik nohh...........:)........Allah bg comel

    BalasPadam
  2. walasam..
    huhu... yep semuanya dari Allah swt...

    BalasPadam