Isnin, 28 September 2009

Iqra' itu Membaca



Assalamualaikum..
tajuk kali ini membaca.. em bg aku membaca ni memang sangat penting.. tak kira muda atau tua smua perlu membc..
ye la dlm Quran pun suruh kan..

tp pembacaan yg mcm mn yg harus di pilih.. pasti dan pasti yg bermanfaat..

semlm aku tngk ct upin dan ipin.. tajuknya "membc".. teringat plak ms kecil2 dl belajar membc..he..

sebenarnya apa yg aku ingin sentuhkan ni berdasarkan pengalaman aku pd cuti seminggu ry lepas.. semasa ada di kmpung..
selepas solat mghrib aku terlihat buku ta'lim yg agak berhabuk ada di sebelah imam atas mimbar.. dalam ht aku terdetik mungkin di hadiahkan oleh jemaah yg dtg ke surau tersebut sebagai bacaan ijtima'i (beramai-ramai)..
selepas membc quran.. terus aku ke mimbar mengambil buku ta'lim dan membacanya dengan kuat supaya mudah untuk aku manghayatinya, menginggati dan amalkannya.. setelah selesai membaca 3 ke 4 hadis dan keterangan ttg fadhilat solat dan quran.. seorg pakcik menyapa aku..

"baca la lg..bgs baca hadis ni.. baca sampai msuk isya'.. pakcik nak dgr.. kalau pakcik memang segan(malas) nak bc.."

em.. aku pun teruskan membaca.. dengan harapan apa yg didengar dapat kita amalkan dan sampaikan.. bukan dibaca untuk org.. tp untuk dr yg lemah ini..

mgkin sebb tu la bk fadilat amal versi BM ni dipermudahkan dan diringkaskan dari segi periwayat dan tidak lari maknanya supaya difahami oleh semua lapisan termasuk knk2.. kalau tidak..tebal lagi la bk ta'lim tu.. lg org biasa2 macm aku ni tak terbc... tp yg rajin membaca dan mengkaji buku2 teruskan.. aku pun mint jg bab mengkaji2 ni.. InsyaAllah suatu hr nnti..

jadi kepada semua banyakkan membaca dan rajin membaca lagi dan lagi...

Wallahu'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan