Selasa, 9 Februari 2010

Bersangka baik... :-)




Pujangga Melayu bermadah :

Kejahatan pandangan mata dan hati,
Sentiasa berasa membangga diri,
Namun dini hari silih berganti,
Sungguh ku tahu hinanya diri ini.



Susah sungguh untuk buat perkara ini.. mungkin ada masalah pada hati ni.. ish2..
"tidak.. tidak... aku je betul.. semua orang salah.. semua kena ikut pandangan aku..pandangan selain aku semua "lemah" pandangan aku je yang betul dan sahih.."


adoi la..asyik lihat buruk orang je.. buruk diri tak terlihat pula aku ni... em..
pentingnya sangka baik dengan semua orang tambah2 sesama Muslim.. kenapa nak membenci antara satu sama lain kan.. kita semua bersaudara.. satu kalimah iman..

Pagi tadi aku telah mengikuti kuliah Pendidikan Khas.. em.. tetiba pensyarah ku tersentuh bab melahirkan anak.. menarik juga.. layan je hehe.. tp tetiba ada kenytaan yg mungkin aku seorang sahaja dalam kuliah tu yg kurang enak mendengarnya..

"ada 'tabligh2' ni tak nak bagi anak mereka vitamin K sebb hasil dari sumber binatang"

Maklumat : Vitamin K di suntik kepada anak selepas di lahirkan untuk mengurangkan risiko penyakit diebetis yg akan dihadapi oleh anak tersebut akan datang.
yg menjadi masalahnya adalah sumber vitamin K tersebut.. tp hasil pencarian aku vitamin K banyak ditemukan dalam sayuran hijau, seperti bayam, katuk, kol, selada, dan brokoli. yg lain wallhualam..
++persoalan : "tabligh" ke aku ni..?? em kita Umat Nabi Muhammad saw...

takpe sangka baik.. mungkin pensyarah aku tak faham lagi usaha agama ni (termasuk aku ni).. sedih juga.. harap2 tidk berlaku fitnah.. ya Allah jauhi kami dari segala fitnah..

tapi yang aku gembira :-) .. orang kata orang buat usaha agama (lebih dikenali oleh orang ramai sebagai tabligh) ni tak de ilmu la.. tolak ilmu la.. kolot la tapi..
org buat usaha agama tau juga ye kandungan dalam vitamin K ni hehe.. bijak2...
harap2 dapat maklumat yg shahih.. kita main shahih je skrang ni yg lain no..no.. hehe..
bagi aku selagi kita tak was-was atau ragu-ragu dengan perkara tersebut teruskan.. untuk kebaikkan bersama juga kan..


Jauhi kami dari keaiban saudara2 kami..amin

Positif2.. baru hidup bahagia..

Wallahualam...

7 ulasan:

  1. salam......walaupun ade 1000 kejahatan dan 1 kebaikan pada saudara kamu,pandanglah walau pada 1 kebaikan itu........saya amalkan....Alhamdulillah.terjaga silaturrahim.....Allah LEBIH MENGETAHUI.

    BalasPadam
  2. Wasalam.. ye Allah lebih mengetahui.. kadang2 yg seseorang yg kita lihat jahat tu lebih baik pada kita yg "baik" ni.. semoga Allah swt beri hidayat kepada seluruh alam..

    BalasPadam
  3. ye,kita y "baik ni"awak sorang jela tu.sbb saya yg dilihat jahat tu........hihihihi....semoga dgn asbab dakwah tabliq ni,hidayat tersebar d seluruh alam..ya saudara....ameen Ya Rabb

    BalasPadam
  4. insyaAllah.. kena tambah pengorbanan.. dan sambut takaza2 agama yg ada..
    mcm mn nak tersebar jika kita hanya duduk dlm bilik menghadap laptop kan.. org yg takde laptop tak tau.. hi..
    umat nabi ni Pembawa rahmat ke seluruh alam... bukan internet walaupun bnda ni tanpa sempadan (org kata).. kalau takde elektrik ada sempadan jg..

    BalasPadam
  5. i'Allah...pedas juga ye kata2 nye......hummm...terasa pulak saya ni.....hu..iyelah....terima kasih ats peringatan..

    BalasPadam
  6. InsyaAllah Mawar.. jangan hanya pada bateri sahaja..

    BalasPadam