Khamis, 25 Mac 2010

Peace


Peace hihi.. kenapa berita asyik masuk keburukan je.. masuk la plak kebaikkan..
takpun ada masalah.. tp pandai2 buat huraian sendiri takpun tambah2 cerita (sesi melepas geram hihi) Senyum sokmo ;-) (tau kot skrang cerita ni hot haha)

tetiba rasa nak lepas geram dalam blog haih..

em.. tadi terbaca blog abang azhar memang menarik.. dan aku pun penah dengar cerita ni semasa aku keluar tahun lepas masa tu dalam jemaah aku ada seorang yang penah pergi belajar di USA..

dari blog abg azhar..
Cerita sorang ahli jemaah yang baru tangguh dari keluar 4 bulan di USA pada awal Mac.. 'Kerajaan Amerika mengkelaskan orang Islam kepada 4 golongan;
  1. Orang yang Islam pada nama sahaja. Tak ada apa-apa amal.. Mereka ini tidak bahaya..
  2. Orang Islam yang berpikiran moden. Mereka ni pun tak bahaya..
  3. Geng jihad.. sikit-sikit jihad.. Nak kenal geng ni, buat diorang marah.. Mereka ni dikira bahaya dan dianggap pengganas kerana boleh menyebabkan suasana huru-hara dan ketakutan pada rakyat..
  4. TJ.. Tabligh Jamaat.. Yang ni korang pun kenal ciri-cirinya.. Tengok muka sendiri kat cermin je.. Mereka ni dikira BAHAYA jugak sebab; dengan pergerakan mereka ni, orang Islam kembali mengamalkan Islam dan orang bukan Islam berduyun-duyun masuk Islam.. Subhanallah.."
Banyak jemaah-jemaah dari France, Uk, South Africa dsb dihantar balik sesampai sahaja kat imegresen Amerika.. Ada satu jemaah South Africa dapat masuk sebab masa apply visa diorang tulis reason for visit; 'Tabligh'.. Walaupun lepas, rupa-rupanya diorang sentiasa dalam perhatian perisik Amerika.. Setelah buat usaha 3 hari, salah seorang ahi jemaah telah keluar masjid dan pegi minum kopi kat Starbuck.. Tengah syok minum dia diserbu oleh agen Amerika dan disoal dengan berbagai soalan.. Tak cukup lagi, lepas tu semua ahli jemaah kena soal.. Kemudian tu, on the spot semua ahli jemaah tu dihantar balik dengan alasan 'Tabligh Jamaat will not eat & drink alone. They will only eat & drink in a group.. This is not TJ'

em.. memang menarik kalau nak tau lagi kena keluar lagi dan lagi ini baru cerita berkenaan amerika tidak negara2 lain seperti France, Brazil, dll (tak ada kena mengena dengan Piala Dunia ye huhu)..

persoalan : kenapa berita macam ni tak keluar akhbar ye???

dari Bekas presiden US, Bill Clinton kata, tabligh 'they are no where but they're everywhere'

Pembetulan : umat islam bukan ada 4 ye.. Umat Islam hanya satu.. Umat Nabi Muhammad SAW..
takde org tabligh ke, org A.. ke, org P.. ke, org I.. ke..
Ambil yang baik, Buang yang buruk..
Wallhualam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan