Sabtu, 30 Oktober 2010

Selamatkan Air...


(eh.. mata.. mcm konspirasi plak hihi.. ntah la mungkin kot.. Persatuan untuk selamatkan air link satu dunia ni...)

Pada 23/10 yg lepas aku telah berpeluang mengikuti satu program berkenaan Seve Water Penang di Botanical Garden... Program ni dianjurkan oleh pensyarah aku untuk Teknik Geografi (Prof Chan).. kira2 bilangan org yg pg dalam 40 orang cukup satu bas.. dapat baju free.. tq2.. ada 3 aktiviti..
1. pergi tgk empangan air tempat org takung air untuk mandi dan ambil wuduk.. (harap takde jentik2 hi...)
2. aktiviti sungai.. tangkap binatang2 yg ada dlm sungai.. harap2 tangkapan yg baik.. byk juga la yg dpt.. aktiviti ni nak tengok tahap kuliti air sama ada tercemar atau tidak.. dan guna alat TDS dan DO..
3. aktiviti yg ditunggu.. pertandingan air isi dalam botol guna span.. ada motoif juga main ni nak bgtau mcm mn pengaliran air kesesuatu tempat..
(yang pasti hujan ni rahmat dari Allah swt)
dan diakhir program kami di tasykil (ajak) untuk daftar persatuan bila masuk u.. hihi... InsyaAllah..

Program ni aku belajar sesuatu em.. begitu rupanya nak selamatkan air byk program2 nye dan usaha untuk selamatkan air dari tercemar dan berjimat untuk penggunaan air...hebat usaha nye sehingga ke luar2 negara.. permasalah ini telah menimbulkan kerisuaan untuk selamatkan air di seluruh dunia kerana air yg bersih ni susah nak didapati walaupun planet bumi isi nya 70% adalah air.. (semua hidupan berpunca dari air..)

Bagi aku nak selesaikan masalah ini perlu pada iman.. berlakunya masalah2 ni sbb masalah pd iman.. em yea la.. kalau nak ambil wuduk mesti nak air yg bersih.. kalau nak air bersih jgn bg tercemar.. kalau bab berjimat plak.. guna air wuduk yg seminimum mngkin adalah yg terbaik.. salah satu sbb untuk khusuk solat.. (aku masih belajar2 lagi.. tapi time paling bes aku belajar masa ijtima di Nilai N9..wuduk guna satu botol je.. pastu simpan siap2 sebab nak ambil air tu jauh kena berebut lagi dan tengok2 air dah abeh memang kena beli air mineral buat wuduk.. baru tau nikmat air...).. dan lagipun membazir ni kan amalan syaitan...

kepada semua Sayangi Sungai Kita... :-)

Sungaiku mengalir girang,
Buat sang buaya menyusur tenang,
Mencari sang kancil sedang berbilang,
Supaya keimanan di hati menjadi penerang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan