Ahad, 25 April 2010

Kolej Matrikulasi Kedah.....


Masjid Kolej Matrikulasi Kedah... gambar tahun 07/08..

Entri kali ni aku nak cerita kan berkenaan tempat pertama sekali aku kenal usaha agama.. iaitu masjid ni.. iaitu masjid KMK..
ta'lim lepas isyak.. mesyuarat harian lepas ta'lim.. khususi antara maghrib isyak.. yg ni masa batch 07/08.. (terniat nak menulis entri ni sbb jumpa Aiman rakan seusaha masa di KMK dl jumpa masa khuruj di Perlis.;.)

bila aku lihat balik memang bes.. selain tu banyak juga program yg dilakukan kat masjid ni.. terutamanya dari Pusat Islam KMK (aku di bawah lujnah penerbitan diamirkan oleh Fatih).. masa bulan puasa. memang meriah.. bukak puasa sekali.. ceduk lauk bukak puasa... masa tu da iftar perdana.. qiamulail.. masak bubur lambuk.. dan setiapa pagi jumaat akan diadakan gotong-royong masjid..untuk persediaan solat jumaat nanti...

hari jumaat kedah cuti tak de kuliah..
so boleh lepak2 eh... iktikaf kat masjid lm ckit...hihi..pastu ada sarapan... makan dalam talam... hihi.. ustaz belanja....

ingat lagi masa nak dekat exam.. masjid penuh... em bes2 kan bagus setiap bulan ada exam..

mungkin ada rakan2 seusaha kat KMK yg baca entri ni teringat kot.. ada satu kuah kat kafe A dikenali sebagai "Kuah Karkun"... gelaran yg diberi apabila setiap kali nak bukak puasa je (puasa isnin khamis) rakan2 seusaha ni akan beli kuah merah.. haha... kalau takde .. "eh ari ni kuah karkun takde ke"..
dan yang paling diingati adalah masa jour student KMK 07/08 :


Jour KMK 07/08 masa ni Cikgu Yusri pun datang..

dan di sini la tempat pertama yg paling berharga buat diriku mengenali usaha agama.. walaupun pada permulaan aku agak menentang hihi.. hidayat di tangan Allah swt.. (terima kasih Nurezwan dan sahabat2 yg lain) dan rsnya dlm tempoh belajar d KMK ni aku sempat khuruj sekali..lemah nye.. dan pergi mlm markaz kedah di Jitra, Kepala Batas sekali.. naik bas.. masa tu la hati ku mula terpaut..
yg peling seronok bukak puasa sekali.. study group pun sekali bes2...

doa semoga kita semua dapat istikamah.. tambah2 diri ini yg penuh dengan ujian dan dugaan...
(niat kebaikkan dapat lihat kebaikkan.. yg penting niat nak belajar) :-)

kisah dulu kan.. dan sekrang dah sambung belajar di USM nak tahun 3 dah.. huhu.. cepatnya masa.. insyaAllah kuatkan usaha agama untuk bawa kesempurnaan agama dalam diri kita dan seluruh umat, keluarga, rakan2, jiran2 dll..


Mesyuarat harian...(boleh tangakap gambar hihi)

Wallhualam...

8 ulasan:

  1. skrg masjid dh jd tmpt berpolitik daa..

    BalasPadam
  2. em.. ye ke.. politik mcm mn ye..??

    BalasPadam
  3. Al-Fatihah kepada sahabat seperjuangan Huzaifah.. yg telah kembali kepada warahmatullah semasa keluar 40 hari di Sabah.. 4/5 yg lepas..
    semoga dtempatkan di kalangan org2 yg soleh..
    sempat bersama beliau ketika KMK dan KMKN keluar sekali..

    BalasPadam
  4. betul ke awal ni batch 2007/2008?

    BalasPadam
  5. yep batch 2007/2008 tapi bukan awal tapi sem ke-2 ni..

    BalasPadam
  6. saya SPM 2006, g KMK 2007..program PDT, tp x sempat abiskn coz kuar g IPG..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ooh... skrang dah abeh study ka..?

      Padam
  7. nk tnye pasal kehidupan di sana...
    dan btl ke klu x dpt 4 flat kene tendang
    saya bakal msk kat sne..
    harap sudi berkongsi

    BalasPadam