Selasa, 14 Disember 2010

Marhaban..Marhaban..



Sekrang bulan cuti selepas exam yang berlalu.. memang agak enjoy la.. tapi boring juga kalau tak de aktiviti ni.. maka manfaatkan masa yang ada dengan perkara yang berfaedah..

Bendera South Africa ni bukan cerita World Cup yang lalu tapi baru2 ni ada satu jemaah dari South Africa yang keluar sekitar cni dalam sekitar 8-9 ahli jemaah.. aku berpeluang bersama mereka selama sehari sahaja selepas paper last aku bersama Azwan dan Rifhan.. banyak juga yang aku belajar, kongsi cerita dan karkuzari perkembangan islam di sana..

Amir jemaahnya nama Muhammad dan beberapa lagi yg aku ingat Imtiaz, Bro Muhammad, Maulana Abu Bakar (masih muda dan lawak), Bro Muhsin dan student UIA dari Somalia dan Pakistan. dan ada juga sorang org lama yg buat usaha di sana ikut sekali..

Antara beberapa cerita yang disampaikan berkenaan islam di sana ialah skrang penduduk islam hanya sekitar 5-7% sahaja dan semakin berkembang.. sehingga airport di sana ada 2 buah surau dan tandas khas untuk orang muslim.. boleh di katakan setiap selang rumah ada hafiz, hafizah dan alim,alimah. dan perempuan di sana fully berhijab.. em semakin maju usaha di sana.. dan Bro Imtiaz ceritakan karkuzari di Venezuela..memang menarik.. semoga Allah swt tebarkan hidayah ke seluruh alam..

antara cerita yang menarik lagi di South Africa dapat lihat kehebatan Allah swt. bagaimana 2 buah lautan tidak bercampur.. ikan pun tidak bercampur.. suhu di 2 lautan juga berbeza.. bro imtiaz kata lagi kat sana dapat lihat satu garis di lautan yang sebelah wrna hijau dan satu lagi warna biru.. walaupun waktu tengah hari laut warna biru tetap sejuk.. hebat2.. kalau nak tau lagi kena pergi sana la.. huhu akhirnya di tasykil..

waktu petang minum teh herba South Africa huhu.. malam tandori hihi.. sebab diorg makan nasi tengah hari je.. makan pagi dan malam makan roti..
Semoga kita semua bertemu dan berpisah kerana Allah swt..

Ketika waktu berlalu,
Kenangan indah sentiasa bertalu,
Namun perpisahan pasti berlaku,
Tapi di sana tetap akan bertemu.
InsyaAllah...

2 ulasan:

  1. yep kejayaan hanya dalam agama dan bermujahadah di jalan Allah swt seperti mana susah payah Rasulullah saw dan sahabat2..

    (maaf blog ni adalah blog peribadi saya.. hanya anekdot peribadi sahaja so memang takde kejayaan tuan..)pembacaan di waktu lapang.

    BalasPadam