Isnin, 18 Januari 2010

Antara 2 jalan..



Antara 2 jalan.. pasti sukar untuk memilih bukan.. itu lah kehidupan kita bagaimana terdapat banyak pilihan dalam diri kita sehingga kadang-kadang mencetuskan konflik dan dilema dalam membuat keputusan..

paling yang menyusahkan ialah apabila terdapat 2 keperluan pada masa yang sama.. sehigga kita perlu untuk korbankan salah satu keperluan yg mendatang pada masa yg sama.. susah nya.. terutama nak menjaga hati dan perasaan kedua-dua belah pihak..

tp pastinya kita perlu redha dengan pilihan kita.. ye la masing2 ada baik dan buruknya.. yg penting kn bersyukur.. apabila kita bersyukur Allah swt tambahkan lg nikmatNya.. tp pilihan kita tu juga perlulah berlandaskan AlQuran dan Sunnah.. yg mn dahulu lebih penting.. letakkan keutamaan supaya mudah untuk kita membuat keputusan..

Serangkap puisi dari diri ku....

Antara dua jalan,
Jalan yang melangsungkan kehidupan,
Pengorbanan menjadi keutamaan,
Sehingga diri ku meletakkan keputusan.

Antara dua jalan,
Pilihan untuk terhindar dari kesesatan,
AlQuran dan AsSunnah menadi pedoman,
Supaya kehidupan mendapat keredhaan.

~Huszaimi 18.1.10~

Wallhualam..

1 ulasan:

  1. Salam.

    Ni nak pilih calon isteri ke? Hahaha... Jokes aside, setiap perkara mmg perlukan keputusan. Apa yg kita putuskan pada hari ni akan affect kita pada kemudian hari. Jadi kena sentiasa fikir betul2. Tgk la pros and cons dlm setiap perkara yg kena buat keputusan.

    Solat istikharah pun byk membantu membuat keputusan. Tgk la hati lebih tenang dan yakin ke arah mana.

    Ada bakat terpendam menulis sajak rupanya... Haha...

    -"Muhaimin"

    BalasPadam