Isnin, 5 April 2010

Karkuzari 1 1/2 hari di Perlis..


Masa di Ijtima' hihi..
senyum selalu...
aku bersama abg azhari...huhu.. kami di khita Pulau Pinang (kenangan di Ijtima' Malaysia tidak boleh dilupakan)

Tajuk kali ini nak ct ckit karkuzari untuk khuruj bulan 3 yg lepas.. (kalau nak yg lebih kena keluar lagi dan lagi)... kesan nya bergantung pada niat.. kalau niat tak baik nmpk je tak baiknya.. tp alhamdulillah semua baik2..


kali ini kami jemaah USM telah ditasykil untuk ke Perlis bersama-sama dengan budak sekolah pada mulanya ingat MRSM Berseri tp Sekolah Vokasional Perlis.. dah sebulan tasykil oleh Prof Omar.. tp cuma yang pergi 6 org je.. sbb kebanyakkan dah keluar dah.. aku ingat aku dah terlepas peluang nak pg sana.. sbb jemaah dari Penang dah bertolak selepas malam markaz Masjid Benggali..dari USM yang pg Abg Wan dan Abg Fitri.. tp tetiba Prof Omar bg tawaran pula untuk ke pergi Perlis dgn anaknya Ustaz Taha pada esoknya.. apa lg alhamdulillah la..

pada esk nya aku, abg fairuz, abg azizi dan zahari brtolak ke Perlis dgn Ustaz Taha.. ustaz muda ni baru 24 tahun terkejut jg..byk bahasa beliau kuasai arab,urdu,inggeris dan tak lupa jg bhasa jawa hihi.. (tp kejadian paling bes hanya yg ada dalam keta je memgetahui...tiba2 tape radio di masukkan...huhu...layan..mungkin aku perlu belajar bahasa kelantan...) mungkin kete ni agak laju jg Merc Merah tu.. tekan 140 pun tak rs.. hihi..

kami sampai di Masjid Batu Air kot (dkt2 dgn Taman Ular Perlis) pada pukul 9 lebih juga..sampai je aku terpandang 1 baner "Jom ke Masjid : Membina Akhlak Soleh dirasmikan oleh Pengarah Pelajaran Perlis" hihi.. wah ini program sekolah ini.. Jumlah student sekolah yg pergi 197 orang.. masa kami sampai diorg semua tgh buat abad makan.. student telah dibahagi kepada halaqah2 kecil untuk mudah diconduct..
masjid tu agak luas jg.. ta'lim, iktikaf, bayan smua di buat dlm ruang solat.. dan taam dibuat di anjung masjid. amir sub untuk masa keluar ni adalah abg ibrahim.. selain jemaah usm ada juga jemaah dari UNIMAP, UUM dan UiTM..

Hari pertama :
setelah taam semua org tanggungjawb telah mesyuarat untuk jemaah khidmat sekuriti mlm.. (teringat sentri masa kem lepas.).. selepas itu kami telah dipecahkan ambil tanggungjwab setiap halaqah student untuk abad tidur..pada mlm pertama ni memang hidayat terutama sekali sekuriti.. abg azizi salah sorang nye.. peh penat nak jg budak sekolah ni..sekjap lari sana.. lari cni.. tp alhamdulillah semua telah tidur pukul 1 lebih hihi.. lewat ni (aku dah tidur dah masa ni)..

Hari kedua :
seperti biasa.. bayan subuh.. ta'lim..halaqah quran.. semuanya dikonduct oleh kami dan beberapa cikgu dan org awam.. byk belajar.. bagaiman cara nak rapat dengan budak sekolah.. dll.. masa rehat2 berkenal la jg dgn budak2 ni.. ada juga yg nakal hihi.. biasa la tu.. aku dl pun mcm tu.... byk jg budak2 ni tanya aku.. mcm2.. pasai muzik rock la.. black metal la.. dye rambut la.. hi.. tp alhamdulillah yg penting jwpan perlu berhikmah.. (perlu banyak muzakara)

apa yg penting kita bawa fikir bagaimana kita nak bawa agama sepanjang kehidupan kita dan juga kehidupan org disekeliling kita keluarga,jiran, kawan2... kejayaan manusia hanya dalam agama sejauhmana kita taat pada perintah Allah dan ikut cara yg Rasulullah saw tunjukkan..
seorang daie perlu melahirkan daie yg lain dan perlu sediakan daie yg lain juga... mungkin ini lah yg dikatakan perniagaan yg tiada ruginya.. hasilnya kita peroleh di akhirat kelak... Mengajak kebaikkan dan cegah kemungkaran.. semua umat Nabi SAW adalah daie...

lepas asar ada targhib kepada pelajar2 u oleh abg ibrahim dan aku diajak oleh sahabat lama ku di KMK dl (Aiman Uda) pergi ke UNIMAP untuk ziarah2.. di sana aku berpeluang ziarah student luar negara..untuk khuruj sekali.. menarik.. UNImap dan USM jauh jg bezanya..
bayan maghrib di sampaikan oleh D. Nazri.. pegh.. bayan yg menarik.. terpikat aku.. pastu tiba2 hihi... ada org akad nikah.. huhu.. (bila ye...?? ingat nak tgk... timba pengalaman kan.. tp masa tu time makan2) tak elok kacau org nnti ada darah gemuruh susah huhu..

mlm ni semua kepenatan... semua tido awal hihi..

Hari ketiga :
macam biasa bayan subuh, ta'lim, halaqah quran.. kali ni aku ditugaskan untuk konduct baca ta'lim.. selepas tu ada bayan sedikit dari cikgu (mungkin pegawai pendidikan kot tak kenal..) lepas tu kami semua ditugaskan untuk kemas2 dan bersihkan masjid.. peh best.. banyak budak2 ni dapat ganjaran bersihkan rumah Allah swt.. ada juga aku tnya bbrapa budak sekolah berkenaan pendapt mereka masa keluar ni.. ada yg kata "saya tak mau balik.." byk belajar, tajwid.. nak keluar lg.. (yep memang nikmat keluar ni).. "sebelum ni sy ingat keluar ni buat apa la.. tp memang byk faedah abg".. mkn sedap2 abg..hihi..
pastu byn tangguh oleh Prof Omar.. tp masa tu aku dah balik.. semoga kita berjumpa lagi.. bertemu dan berpisah kerana Allah kan...

"program" yang lebih daripada program.. ini bukan program tetapi adalah kerja... kerja umat nabi SAW..

Wallhualam...

9 ulasan:

  1. Assalamualaikum..
    MasyaAllah..... hebatnya Allah swt. Da'ie2 di hantar ke seluruh pelusuk alam utk agamanya.. Moga usaha dan korban para da'ie jd asbab hidayah turut tersebar seluruh alam...InsyaAllah.

    BalasPadam
  2. perkataan akhir tu mantap!

    semoga kita dpt amal Insya Allah


    Assalamualaikum

    http://hainur83.blogspot.com/

    BalasPadam
  3. umu6point : waalaikumsalam.. insyaAllah.. kena tambah pengorbanan..

    Hainur : em.. dgr masa bayan mlam markaz Penang ari tu.. sbenarnya panjang lg.. apabila kita kata "program" maknanya setelah abeh program tiada kesan pada diri kita... semoga kita dapat amal dan istiqamah dalam kerja agama..
    wasalam.. boleh di linkkan nnti..

    BalasPadam
  4. Lelaki dari arah Timur7 April 2010 pada 8:32 PG

    salam tuan,

    Abg Ibrahim Sg.Ara? Dengar2 khabar abg Ibrahim kerja dengan prof Omar dan nak kahwin tahun ni.. betul ker? Dr.Azlan masih ada kat USM?

    xstudent USM.

    BalasPadam
  5. Wasalam tuan dan abg..
    nama apa ye.. mesti kenal abg zainor..??

    yep abg brahim kerja dgn prof omar.. yg khawin tu wallhualam.. asyik tangguh je.. doakan beliau.. kalau tau ni mesti kena perlinya hi..

    Dr.Azlan sekrang di USM kejuruteraan.. so masa sy masuk cni memang dah takde..
    Bila nak dtg USM.. kalau dtg contack2 la..

    BalasPadam
  6. Abg.Ibrahim amir saf jemaah aku masa 1st time keluar 40hari, jemaah USM ke Melaka. Zainor fikirmen kat Desa Gemilang, aku ikut dia jek. huh.

    Tidak tau bila p penang, rindu plak dgn mlm markaz msj Benggali.

    - usman kartun.

    BalasPadam
  7. oh ye sekali dengan arif, ridzwan,
    zinor dah khawin dah.. skrang tgh buat phd..

    tekpe2.. doakan kami usaha agak lemah sekrang.. semoga istikamah dlm usaha agama..

    BalasPadam
  8. salam aleik tuan...meriah nya dgn rahmat & nusrah ye......alahai bila pula giliran ukhti nak kluar ni????????hummmmm.....moga Allah pilih....doakan sje tuan......

    BalasPadam
  9. InsyaAllah cuti nanti boleh... yg penting ada niat.. amin..

    BalasPadam