Selasa, 8 Disember 2009

Berpolimik Politik sebentar..



Kesinambungan daripada artikel lepas kali ni aku ingin ceritakan pengalaman aku dan apa yg aku alami semasa di Seminar Sempena Jubli Emas Parlimen Malaysia "Memeperkasakan Institusi Parlimen".. Seminar ini telah berlangsung d Hotel Royale Chulan Kuala Lumpur.. Peh mewah betul hotel ni.. besar dan unik.. dari luar nmpak ukiran2 tradisi org melayu dulu2.. em bangga aku lihatnya.. org KL tau kot kesergaman hotel ni (aduhai lemahnya aku terkesan dengan kebesaran dunia, sesungguhnya di akhirat lebih2 lagi).. rasanya banyak program hotel tu anjurkan..

Kami pelajar USM adalah yg paling awal tiba iaitu pada pukul 8 pg em.. ye la tuan rumah.. setelah tu kami di hidang dengan sarapan pagi.. makan mee goreng dengan apa ntah (makanan hotel ni bukannya sedap pun haha..)lepas ambil makanan tertanya2 juga aku "eh kat mn kita nak duduk makan ni?" kwn aku kata hotel ni selalunya makan tengah hari je ada tempat duduk.. "so makan berdiri la.." yep.. huhu.. ni bukan cara kita.. ni cara org telah musnah akhlak nya..hem.. aku dan sahabat2 aku tak kira juga kami nak mkn duduk.. terpaksalah kami makan bersila berlapik permaidani yg lembut di tepi pintu (macam kancil masuk kampung tp takpe "kancil" yg tetap pada nilainya).. kami ajak kwn2 lain juga.. alhamdulillah semua kwn2 seUSM semua duduk sekali.. walaupun seperti agak dipandang2 oleh waiter hehe..

Setelah itu kami pun masuk ke dalam dewan em ramai yg telah tiba.. menteri, wakil2 rakyat kerajaan serta pembangkang (ahli dewan rakyat).. senator (ahli Dewan negara seperti Jins Samsudin) dan pelajar2 IPT. (pertama kali tengok banyak menteri rasa kagum jg hihi).. ucapan kata2 aluan dari Tan Sri Pandikar Amin Hj. Mulia (YDP Dewan Rakyat) sungguh bertenaga dan berilmiah.. lantang juga ucapannya.. terutamanya teguran kepada wakil2 rakyat berkenaan semasa persidangan Dewan Rakyat.. dan yg aku tak lupa beliau kt "samasa dlm dewan kamu adalah wakil rakyat kamu bukan wakil parti kamu".. betul jg..

Setelah perasmian ada minum pagi.. em mkn lagi huhu.. seterusnya sidang 1 rakyat dan kerajaan : Dimanakah Parlimen?. tajuk yg sungguh menarik.. baru aku tau apa itu parlimen.. em.. selepas tu makan tengah hari (bukannya sedap pun..) dan solat.. mkn bersama menteri.. em.. paling aku tidak lp ada juga aku berseloroh dengan sorang wakil rakyat ni "eh dato makan ckit je?" jwbnya.. "ye la dah tua kn mkn ckit2".. hehe.. ada juga menteri ni memang aku kenal (tak boleh bgtau nm) semeja dengan aku.. biasa la habis2 mkn memang nak cas la.. apalagi menteri ni minta izin nak cas kejap kat km hehe.. lawak jg.. hati ku terdetik.. em mereka ni pun org biasa ja tak la sombong sangat yg penting jgn hipokrit.. seterusnya ke sidang 2 Parlimen Milik Siapa? em sidang ni lagi menarik.. byk candangan2 yg diutarakan.. terutamanya berkenaan wakil untuk pelajar2 dalam dewan negara perlu diwujudkan.. bagus cadangan tu.. semasa sesi soal jawb ada juga pelajar ni persoalnkan tentang sistem demokrasi berparlimen kenapa tidak Republik iaitu presiden em.. Jwab la sendiri ye....

dan seminar ni tamat pada pukul 6.. di sini aku byk berkenalan dgn MPP dari IPT2 lain.. dari UPM.. em banyak juga soalan2 yg diajukan dari UIA, UPSI, UTAR dll..

Di akhirnya aku dapat buat kesimpulan,. sebenarnya "kita" ni banyak lagi tak tau fungsi sebenar Parlimen.. kadang2 tingkah laku ahli2 parlimen ni pun lucu jg pembangkang ke kerajaan ke.. walaupun sehari bersama dengan hanya sebahagian wakil rakyat aku dapat lihat tingkah laku mereka ni jika sesama mereka.. mesra je kedua2 pihak..kadang2 kita dapat lihat juga kematangan dlm tingkah laku wakil2 rakyat ni dan dapat nilai sesuatu yg berharga.. mereka pun sama mcm kita..mungkin ada kelebihan ckit dari seni berpidato mungkin? he (aku jauh sekali).. so jgn dengar cakap org.. alami sendiri.. dan nilai.. jgn dgr sebelah pihak je.. lihat kebaikkan buang keburukan..

kepada wakil rakyat atau bakal wakil rakyat.. jalankan tanggungjawab mu sebagai khalifah di muka bumi ni.. tak kisah lah dari mana2 pihak pun.. Sesungguhnya tanggungjawab kamu itu akan dipersoalkan di akhirat kelak.. Amal yg baik akan selamatkan dari azab api neraka.. "Sesungguhnya kejayaan terletak dalam agama bukan parti2 politik2"..

wallhualam..

2 ulasan:

  1. Salam...

    Hmm... Makan free kat hotel pun boleh komen makanan tak sedap ya? Macam2... Mengenai terkesan dgn kecantikan hotel tu, insyaAllah nilai artistik yg terdapat pada hotel itu adalah ilham daripada Allah juga, bukan?

    Ya, para menteri juga manusia. Masing-masing ada kelemahan. Tiada siapa yg lagi hebat dari org lain... Apakah yang dimaksudkan dengan cas lepas makan ya? Tidur atau pergi tandas?

    Setuju bahawa kejayaan hanya terletak dalam agama... Kerana Islam adalah ad-Deen...

    BalasPadam
  2. wasalam..
    makan free hehe.. biasa la tu.. bl free2 ni selalu kita tak hargai.. (aku la tu mungkin bukan "Apa Nama Saya?")..

    semuanya dari Allah.. Subhanallah.. habatkan Allah.. daripada batu manusia fikir terus jadi bangunan.. daripada besi manusia fikir terus boleh terbang.. kalau lah manusia ada fikir pada agama.?? hidayat seluruh alam.. fikir atas iman dan amal..

    yep.. manusia yg tidak lari daripada membuat dosa.. cas? hehe.. em fikir2 lah sendri ye..

    BalasPadam