Rabu, 2 Disember 2009

Persediaan awal..



Persediaan awal.. ada apa ye dalam melakukan persediaan ni..
sememangnya persediaan di awal setiap perkara adalah sangat penting dan dituntut..

seperti kita sedia maklum.. bila masa peperiksaan kt selalu dengar "adalah penting membuat persediaan awal sebelum exam supaya mudah untuk menjawab soalan"....

selain itu..???

- Persediaan sebelum belajar.. (wuduk, pencil,pen,kertas)
- Persediaan sebelum masak... (gula, garam, kuali,api)
- Persediaan sebelum tidur.. (wuduk, baca doa tidr, alas)
- Persediaan sebelum menjadi pemimpin.. (kem kepimpinan..)
- Persediaan sebelum khawin.. eh.. (ada calonnya hehe)
- Persediaan sebelum pilihan raya... huk.. (kempen2, rapat umum..)

semuanya memerlukan persediaan awal.. dan yang paling penting persediaan minda dan emosi untuk menghadapi setiap perkara ini. eh.. macam ESQ plak hehe.. Emotional and Spriritual. jika tidak bersedia takut2 jadi perkara yang tidak di ingini.. tekanan beb..huhu..

seperti yang aku alami sendiri (bukan tekanan la haha).. amir sab (ketua jemaah) semasa aku keluar jemaah dulu ada berpesan.. "jika kita buat persediaan awal dalam agama dan akhirat.. InsyaAllah persediaan kita di dunia ni kita dapat lakukan.. sebbnya persediaan dalam agama lebih utama.." sebagai contoh :

persediaan sebelum solat (berwuduk,zikir,tunggu di tempat solat) supaya kita lebih tumpuan dan insyaAllah lebih khusuk.. (aku masih usahakannya em lemahnya aku.. semoga Allah swt beri kekuatan pada kita)..

dan paling aku tidak lupa berkenaan majlis ta'lim (belajar) dan majlis ilmu.. em amir selalu tekankan.. jika kt hadir awal dalam majlis ta'lim insyaAllah majlis2 ilmu lain juga kita akan pergi awal.. hadir ke kuliah awal, abehkan kerja awal, hadir temu janji.. (em ni pun aku masih usahakan lemahnya aku...)..

berebut2 nak duduk di depan si pembaca ta'lim first class order hehe.. dan yang paling aku nampk bersungguh2 adalah budak2 madrasah ni semasa jemaah aku di minta nusrah budak madrasah di Kelantan.. berebut2 budak2 ni nak duduk depan nak dgr bayan.. seronok tengok.. :)

~Majlis ta'lim di Desa Tekun selepas subuh 30 minit.. dan kalau khuruj (keluar) selalunya dalam pukul 10 am sampai zohor.. akan baca kitab fadhilat dan hadis supaya beri kita keyakinan pada janji2 Allah swt..~

Love Knowledge.. Love Nature.. and Love Islam.. ;-)

2 ulasan:

  1. Salam...

    Yang anta list kat sini byk berkaitan dgn dunia. Tapi secara tak langsung, insyaAllah persediaan-persediaan ini turut contribute kpd persediaan utk hari akhirat.

    Mengenai persediaan sebelum pilihanraya, kena juga elakkan rasuah. Yalah, skrg ni yg kaya semakin kaya dan yg miskin semakin miskin. Para pemimpin memakan duit hasil rakyat dan para pemimpin gi berjoli dgn duit rakyat. Yg merana siapa? Rakyat juga. Takleh tulis byk2. Nanti kena ISA haha...

    Yes, persediaan mmg akan menjadikan kita lagi berdisiplin. Tapi penyakit malas selalu menyerang. Camne nak tepis ye penyakit malas ni? Ubatnya kena kuatkan semangat tapi... Susah nak ckp la... =(

    BalasPadam
  2. Apabila kita rasa malas beramal itu tandanya iman sedang menurun :-( .. (saat kelemahan iman) takutnya ana kadang2 terasa juga..

    so kt kn lawan perkara ni.. syaitan dan nafsu.. caranya dengan bermujahadah..

    BalasPadam